Strona główna  /  Wycieczki  /  Paryż - Wieża Eiffla

Paryż - Wieża Eiffla

Paryż - Wieża Eiffla

Trasa: Warszawa - Paryż - Champ de Mars (Tour Eiffle)
Data: 02.07.2009
Uczestnicy: Dorota, Lowell

 

Wycieczkę do Paryża ufundowała nam, w swoim konkursie, rozgłośnia radiowa Złote Przeboje. Nigdy nie miałem takiego szczęścia, aby coś wygrać i również tym razem to nie ja wygrałem ;) To mojej drugiej połówce sprzyja szczęście! Organizatorem wycieczki był dobrze znany Orbis. 4 dni i 3 noce w Paryżu!!!! Marzenia się spełniają! Do Warszawy przez Łódź i Łuków (nocleg u rodziny Doroty) zawieźli nas rodzice Doroty. Na Okęciu stawiliśmy się dokładnie 2 godziny przed odlotem. Pani pilot się nami zaopiekowała, dostaliśmy bilety, przeszliśmy odprawę, dowieziono nas autobusem pod samolot linii norwegian.com i z niecierpliwością czekaliśmy na nasz pierwszy lot!

 

Znając moje zamiłowanie do karuzel i lunaparków, należy dodać do opisu - z nerwowością, cyckając cukierka oczekiwałem na odlot! Najpierw, troszkę śmiesznie wyglądająca procedura używania kamizelek ratunkowych wraz z wyposażeniem. Stewardesy z poważną miną, niczym roboty, pokazały jak mamy ich używać. W końcu ruszamy, najpierw powoli kołujemy niczym na parkingu pod marketem. W końcu docieramy do właściwego pasa! Cukierka juz prawie nie ma... Włączają się silniki odrzutowe i zaczyna się jazda. Samolot się rozpędza i startujemy! Trochę mnie skuliło, żołądek podszedł do góry! A Dorota pyta spokojnie: Lowell co ci jest? ;) Ale to była tylko chwilka, cały lot przebiegł spokojnie. A świadomość przebywania ponad chmurami jest niesamowita. Dwie godziny lotu i jesteśmy na miejscu! Lądowanie to kolejny, szybko "wycyckany" cukierek. Piloci pokazali klasę i można powiedzieć było bezstresowo. Ale tak na prawdę bezstresowo było dopiero po wyjściu z samolotu...

 

Wieża Eiffla za dnia

Wieża Eiffla fot. Lowell

 

Na nasze szczęście mieliśmy bardzo miłą i sympatyczną Panią pilot, która na nas nie krzyczała, jak się spóźnialiśmy ;) Już podczas transferu z lotniska mieliśmy okazję wyjechać na największy symbol Paryża - Wieżę Eiffla. Zostało spełnione jedno z wielu naszych marzeń. Zaspokojenie instynktu poznania! Zobaczenia dość oryginalnej panoramy wielkiego miasta z jednej z najsłynniejszych budowli świata! Wieżą Eiffla znajduje się u południowego krańca Pola Marsowego, w centrum Paryża, nieopodal Sekwany.

 

Wieża Eiffla i Dorota fot. Lowell

 

Na wieże prowadzą dwa wejścia, do których formują się dość duże kolejki, podobno i tak mamy szczęście i nie czekamy zbyt długo (około 30 minut). Czas oczekiwania wzbudza emocje, jesteśmy pod ponad 300 metrowa budowlą. Za moment będziemy na górze!!! Jest potwornie ciepło, jednak nikomu to nie przeszkadza!!!

 

 

Paryż fot. Lowell

 

Bilet wstępu w zależności od poziomu, na który chcemy wyjechać kosztuje : 2 poziom - 8 euro, 3 poziom - 13 euro. Dostęp do 1 i 2 poziomu jest możliwy schodami oraz windą. Na 3 poziom kursuje już tylko winda. My ze względów czasowych wybieramy jako środek transportu windę. Pani obsługująca windę wprawia ją w ruch! Po chwili zdobywamy 1 poziom, winda na moment się zatrzymuje, jednak naszym celem jest 2-gi poziom wieży. Ta winda kursuje tylko do 2 -go poziomu. Zaspokajając ciekawość - 2-gi poziom znajduje się na wysokości 115 metrów (1-wszy poziom - 57m) Podchodzimy na taras widokowy. Naszym oczom ukazuje się panorama Paryża. Z każdej strony świata widok jest imponujący. Cały Paryż mamy na dłoni! Podziwiamy Łuk Triumfalny z Polami Elizejskimi, dzielnicę biznesową z ogromnymi drapaczami chmur, Eccole Militaire, Monparness Tower (dość wyróżniający się wieżowiec, z którego podobno są imponujące widoki), pola Marsowe, Senat, Panteon, Sorbonne, katedrę Notre Dame, Plac Inwalidów, Louvre, Muzeum Orsay, Obelisk na placu Concorde, Sanktuarium na wzgórzu Montmartre, Operę i wiele innych. Aż chce się krzyczeć, ze Paryż jest piękny!

Po zrobieniu sesji zdjęciowej ustawiamy się do kolejki do windy prowadzącej na poziom 3. Stojąc w kolejce można zaobserwować różnych ludzi, zauważyć można dużo większy luz niż u nas. Kolejna winda i kolejne metry. Poziom 3 to wysokość 276 metrów, przy całkowitej wysokości wraz z anteną - 324 metrów. Z ciekawostek należy wymienić, że "Dama Paryża" zmienia swoją wysokość o 18 cm w zależności od temperatury. Na 3 poziomie można odczuć już niższą temperaturę i lekki wiatr. Pod jego wpływem wieża odchyla się o 6-7 cm. Na samej górze (3 poziom) spotykamy Gustawa Eiffla, jego córkę, Thomasa Edisona oraz inżynierów Maurice Koechlin i Emile Nouguier, którzy stworzyli projekt Wieży Eiffla. Jest to niesamowite wrażenie być prawie na samym czubku tej sławnej budowli. Aż strach pomyśleć, że wieża ta miał zostać rozebrana...

 

Wieża Eiffla w liczbach

Paris fot. Lowell

 

Całkowita wysokość: 324 metry
Projektanci: Gustave Eiffel, Maurice Koechlin, Emile Nouguier
Rozpoczęcie budowy: 1887r
Zakończenie budowy: 1889r
Konstrukcja składa się z 18 038 części metalowych i około 2,5 mln nitów
Masa całkowita: około 10 000 ton
Na sam szczyt wieży prowadzi 1665 stopni.
Oświetlenie składające się z 352 reflektorów, każdy po 1000 W, oświetlających wieżę w nocy
Aby zapobiec korozji, wieża jest malowana, a do tego celu zużywa się 50-60 ton farby. Odbywa się to co siedem lat, zajmuje to około 15-18 miesięcy przez 25 malarzy!
Wieża Eiffla utrzymywała status najwyższej budowli świata przez 40 lat, aż do 1929 roku, gdy w Nowym Jorku wzniesiono Chrysler Building.
Wieża zbudowana jest z żelaza.
Liczba odwiedzających turystów do grudnia 2008 roku - 243.376.00

 

Historia Wieży Eiffla

 

Wiele osób nawet nie wie, że autorem projektu najsłynniejszej wieży w Europie nie jest Gustaw Eiffle. Faktycznym pomysłodawcą konstrukcji wieży Eiffla był młody i zdolny pracownik w biurze Gustawa Eiffla, Maurice Koechlin. "18 września 1884 roku Eiffel, Koechlin i Nougier (szef biura i dwóch jego pracowników) zgłosili patent zarejestrowany pod numerem 164364. Projekt został zaprezentowany publicznie. 12 grudnia Eiffel odkupił prawa autorskie od Koechlina i Nougiera, wraz z prawami do własności intelektualnej do projektu.

W 1884 został opracowany pierwszy projekt wieży o wysokości 300 m. Spośród wielu propozycji minister handlu odpowiedzialny za wystawę wybrał projekt Eiffla. Początkowo planowano wybudowanie wieży w kształcie mostu nad Sekwaną, ale nie mogło to być zrealizowane z powodu złego podłoża na brzegach rzeki. Spośród 107 propozycji lokalizacji wieży ostatecznie zdecydowano się na Pole Marsowe, na którym miała się odbyć wystawa.

W 1886 zostały rozpoczęte prace przygotowujące teren pod budowę. Zbudowane zostały 4 kamienne fundamenty o powierzchni ponad 650 m2 każdy i sięgające od strony Pola Marsowego 14 m pod ziemię a z drugiej strony 8 m. Prace nad fundamentami zakończono 30 czerwca 1887. Nie podobało się to znanym artystom, którzy zorganizowali akcję protestacyjną przeciwko budowie wieży. Byli wśród nich pisarze, malarze, rzeźbiarze i architekci. Nie przeszkodziło to jednak w prowadzeniu prac nad wieżą zgodnie z planem. Po roku 4 słupy zostały połączone w platformę. W sumie cała wieża składa się z trzech platform. Gotowe części metalowe były produkowane w fabryce w Levallois-Perret, które po przetransportowaniu na plac budowy wystarczyło tylko połączyć ze sobą. Aby skończyć budowę na czas, pracowano 10 godzin dziennie. W końcu 31 marca 1889 Eiffel mógł wywiesić flagę francuską".

Wieża została zbudowana na potrzeby Wystawy Światowe, którą organizowano wówczas co 11 lat. Jednak ta wystawa była dla Francuzów szczególna, przypadała bowiem na 100 rocznicę rewolucji Francuskiej i zburzenia Bastylii. Pomimo ogromnej krytyki stała się symbolem Paryża i Francji. Po zakończeniu wystawy wieża miała zostać rozebrana.

 

 

Paris

 

 

Zobacz te wszystkie lampki na własne oczy

 

Paris

 

 

O godzinie 16.00 mieliśmy zakwaterowanie w hotelu Mercure Porte de Pantin w dzielnicy Pantin, przy wschodniej obwodnicy. Hotel o dobrym standardzie, którego sieć (Mercure) dobrze znana jest również w Polsce. Mimo, że jesteśmy zakwaterowani z dala od centrum Paryża jest to rozwiązanie bardzo dobre, gdyż nie licząc kosztów, czasami w zabytkowej części Paryża po prostu śmierdzi i kiepski jest dojazd pod hotel. Co najważniejsze, mamy możliwość poznać paryskie metro! Jako nieliczni, po zakwaterowaniu wracamy do centrum Paryża. Naszym cele staje się Wieża Eiffla wieczorem. Po rozmowie z Panią Pilot, zabieramy się do podboju paryskiego metra. Zasada jest prosta, gdyż wszystko jest opisane na tablicach informacyjnych. Musimy tylko znać końcową stację linii, która nas interesuje, gdyż dzięki temu będziemy wiedzieć, w którą stronę jechać. Warto przestudiować mapkę metra. My schodzimy do metra w stacji Hoche, kursuje tutaj linia nr 5. Jedziemy w stronę Place d'Italie, a stacją, na której będziemy się przesiadać na linię nr 1 jest Bastille. Tutaj szukamy peronu, z którego możemy jechać w kierunku La Defence. A chcemy się dostać w pobliże Łuku Triumfalnego - stacja Charles de Goulle Etoile, czyli rondo wokół Łuku Triumfalnego. Łuk Triumfalny opiszemy w drugiej części, wraz z Polami Elizejskimi. Zapomniałem napisać, że paryskie metro kursuje do godziny 24.00, więc jeżeli chcemy wracać metrem do hotelu to musimy pilnować godziny na zegarku! Oto trasa linii, którymi podróżowaliśmy:

Mapa paryskiego metra

 

Robimy sobie spacer (na około) do Wieży Eiffla. Wieczorem, wszystko zmienia barwy. Paryżanie mają przyzwolenie od władz na okupywanie trawników, niemal we wszystkich parkach. Paryż ma być dla ludzie! Więc Pola Marsowe zapełniają się ludźmi, zwłaszcza młodymi ludźmi, którzy spędzają tutaj wolny czas. Ktoś, kilkanaście metrów obok nas obchodzi urodziny, wniesiony zostaje tort. Miło i przyjemnie! A sama wieża jest pięknie oświetlona. O godzinie 22.00 zaczynają migotać na wieży lampki, tysiące lampek. Sam zobacz! ;)

 

Paris

 

Paryż jest piękny! Miasto zakochany!!! A sama wieża? Dla niektórych może przereklamowana, jednak dopóki nie staniesz na jednym z jej poziomów, nie doświadczysz jej wspaniałego klimatu. Wtedy możesz ocenić i wyrazić swoje wrażenia!


Zobacz wszystkie zdjęcia z wycieczki!



Pozostaw Komentarz

Twój adres mailowy nie zostanie opublikowany.





Podobne


bielsko-biala-warszawa-gdansk

Bielsko-Biała - Warszawa - Gdańsk

matyska-beskidzka-golgota

Matyska - beskidzka Golgota

budapeszt

Budapeszt

leba

Łeba